Race report Ironman Kalmar 2015

Korta versionen:

Sim – 01:02:27

T1 – 00:01.53

Cykel – 05:01:02

T2 – 00:01.49

Löpning – 03:12:14

Totalt – 09:19:25

20:e plats overall, 4 i AG25-29

Gjorde det bästa av dagen efter att ha tappat tio minuter på cykeln p.g.a. trasig kedja. Gick för Hawaiiplatsen och tog den relativt enkelt. Medioker kaossimning, relativ hård cykling och lite dåligt disponerad löpning men gick inte max under slutvarvet. Mest nöjd med växlingarna och Hawaiiplatsen. Mycket besviken över 20:e plats och 4:a i AG25-29 istället för 12:e plats och 1:a i AG. Men det finns inga om…

Långa versionen:

Före

Åkte ner till Kalmar rekordtidigt då vi fick tillgång lägenheten vi hyrt redan på onsdagen. Skönt att få ordna allt som ska ordnas i lugn och ro under dagarna fram till tävlingen.

Körde som vanligt igenom alla grenar på tävlingsbanan under dagarna innan och konstaterade att det skulle bli vågigt på simningen och blåsa på cykeln. Dock mindre vind än 2013, så det var positivt.

Stina kom ner torsdag kväll, vilket var välbehövligt. Ungefär allt blir ju bättre när hon är med och om jag själv inte är så smart i vanliga fall så är det hundra resor värre nära tävling. Win för mig, men är tveksamt till hur road Stina var J

Vaknade 04.30 på lördagen, var i växlingsområdet runt 05.30, vilket var gott om tid att ordna allt.

Simning

Ställde mig i mellan skyltarna som visade 50-min och 1 timme. Ambitionen att simma med en bra grupp grusades snabbt i vågorna och det blev istället en ändå lång önskan att komma i hamn. Bara stökigt, svårnavigerat och gjorde nog mängder med misstag. Mycket riktigt blev tiden betydligt långsammare än vanligt, men också långsammare i förhållande till en del andra.

T1

Hittade snabbt min tejpade påse, lite krångel med att få ner våtdräkten, men annars gick allt smidigt, bästa T1 hittills!

Cykling

Kommer iväg bra, men på Ölandsbron börjar kedjan krångla. Tror inte det är sant när jag måste stanna då kedjan ömsom hoppar och ömsom trasslar in sig i vevpartiet. Går inte att ta sig framåt. Står still. Alla passerar. Försöker flera gånger börja cykla igen, men kedjan hoppar mellan dreven med högljudda ”hack”. Inställd på att rulla tillbaka och bryta. Helt tom, varken arg eller ledsen. Någonstans vet jag att detta händer förr eller senare, men vafan, inte just idag. Tänker på Stina, familjen som är på väg, alla på jobbet… kallar till mig en domare och frågar om det finns en mekaniker någonstans. ”Tror det finns i Färjestaden”. Det är inte så långt bort, över bron bara. Lyckas på något sätt hitta en växel där det går att ta sig framåt i minimal hastighet, även fast kedjan hackar konstant.

Missar nästan mekanikern. En länk i kedjan är helt ihoptryckt, ingen aning om hur det hänt. Får en ny kedja. Tappar rätt exakt tio minuter här. Inte många positiva tankar nu, men kör på och det är bättre att fortsätta än att bryta. Hawaii känns långt bort men det finns ett litet hopp då jag tror mig kunna göra en bra löpning. Får se vilka splittar jag får av Stina. Kör om konstant i alla fall, det är alltid något. Får en tillsägelse av en funktionär, tydligen var jag någon centimeter från att korsa mittlinjen och därmed bli diskad. Kör inte nära mittlinjen efter det.

Hanterar kantvinden bra, tycker inte den är någon fara alls. Känns mycket bättre än 2013. Kör på sportdryck och gels var 20:e minut, måste ju hålla sig till rekommendationerna. Blir ikappkörd vid Mörbylånga av Johan Bornhall som cyklade bra mycket fortare än mig i Mariestad och därmed vann tävlingen. Kommer dock ikapp i backen i Degerhamn och vi kör lite om varandra innan jag går ifrån. Motvind på Allvaret, men är inställd på att trycka på här, precis som i Almere, skönt att det bara är 7 km istället för 2 x 25.

Flyger över Ölandsbron och går ut på fastlandsvarvet. Stina hejar, hon förstår såklart att det hänt något. Kör om Antti Antonov, stort. Familjen hejar i Rockneby, jag cyklar på. Tittar på mitt svarta linne och det är mycket vitt salt där. Är såklart trött periodvis, men överlag känns det ok.

T2

Gör en ok växling, inga konstigheter. En hit att tejpa påsen = behöver inte se numret för att hitta.

Löpning

Ingen kanonkänsla i benen som i Danmark, men har ju inte fått någon billig cykling som där. Stina ger splits, Hawaii är inom räckhåll. Typ. Springa fort första 5 km, men så blir det alltid, bra att benen går i alla fall. Har ingen vidare känsla, men det är i alla fall konstant under första varvet. Får is av Stina vid 15 km, skönt. Halvmaran på 1.33, snabbt. Lite för snabbt antagligen. De långsammare km kommer allt för snart och jag vågar inte riktigt trycka på. Är väl trött också. Magen håller dock ihop bättre än i Danmark, men hindrar lite från att springa snabbt. Trycker på lite under sista 6 km, men kroppen svarar inte riktigt.

Efteråt

Otroligt besviken över placeringen. Hade chansen att få en riktigt bra cykeltid, overalltid och overallplacering, men lyckades inte den här gången heller. Å andra sidan höll det hela vägen till Hawaii, vilken var det övergripande målet. Ser fram emot träningen som ska komma.

Lämna en kommentar